sobota 26. července 2014

Recenze The Wolf Among Us

Vývojáře z Telltale Games asi není potřeba představovat, protože stojí za několika velmi povedenými tituly, ze kterých hráči znají především epizodickou sérii The Walking Dead,  Sama a Maxe, Wallace a Gromita a také The Wolf Among Us, kterého se týká tato recenze. Důvodů je hned několik, ale tím hlavním je fakt, že všech 5 epizod konečně vyšlo a hráči si tak mohou užít celý příběh na jeden zátah. O tom, zdali se vám vyplatí utratit za tuto point and click adventuru požadované peníze, se vám pokusíme odpovědět v následující recenzi. Hra prozatím vyšla pro konzole Xbox 360 a Playstation 3 a na PC pro systém Microsoft Windows. Aktuálně je oznámena i krabicová verze, která komě zmíněných platforem vyjde i pro next gen konzole Xbox One a Playstation 4. Vše je oznámeno na podzim letošního roku.

Příběh této hry se odehrává ve smyšleném městěčku zvaném Fabletown, ve kterém se ukrývají pohádkové postavy, které znáte z mnoha kreslených filmů či strašidelných příběhů jako například Sněhurka, Ichabod Crane, tajemné zrcadlo a mnoho dalších. Celá hra navíc vychází z komiksu s názvem Fables od autora Billa Willinghama, který v našich končinách není tak známý. V hlavní roli se zde ujmete velkého zlého vlka Bigbyho Wolfa, který je místním šerifem. Ačkoliv se ve Fabletownu většinou nic moc neděje, tak ve chvíli, kdy ve městě začnou umírat postavy, tak zůstane jen na Bigbym, aby rozpletl klubko lží a intrik, kterými je celé město propleteno a přijít na kobylku tomu, co je za vše zodpovědný. Protože se ve své podstatě jedná o jakousi detektivku, nebudeme vám příběh nijak více rozebírat, abyste nenarazili na spojlery, ale na druhou stranu je nutno podotknout, že příběh je hlavním tahákem a celá hra na něm staví.

V průběhu hry můžete prozkoumávat okolí, předměty a hledat vodítka, která vás v příběhu zavedou dále, stejně jako mluvit s NPC postavami, jenž vám mohou prozradit nějaké to tajemství. V určitých momentech se navíc musíte rozhodnout, co udělat nebo kam se vydat a v závislosti na tom se pak hra odvíjí dál. Pokud se na určité místo vydáte až později, tak už tam nemusíte najít potřebný důkaz, který byl mezitím zničen, proto je nutno si dopředu promyslet, jak se zachováte a jaký krok provedete. Navíc tyto činy neovlivňují jen události v dané epizodě, ale i v těch budoucích a můžete tak narazit na docela velké rozdíly. Telltale si v tomhle dalo opravdu záležet a díky tomu je hráč téměř nucen zahrát si hru znova, aby zjistil, kam se jeho cesty budou ubírat. Ohledně vašich rozhodnutí se ve hře nachází jedna zajímavá featurka, díky níž po dohrání epizody uvidíte, jak se rozhodli ostatní hráči. Občas tak narazíte na rozhodnutí, kdy půjdete s davem a jindy zase na velmi unikátní, pro něž se rozhodlo jen velmi malé procento hráčů, protože jsou proti chápání zdravého člověka. Kromě klasického průzkumu jako v jiných adventurách se ve hře nachází i spousta akčních pasážích, v nichž budete bojovat s nepřáteli. Ty jsou řešeny formou QTE (Quick Time Event), v nichž musíte mačkat tlačítka na obrazovce, abyste úspěšně dokončili danou pasáž, protože v opačném případě může Bigby nebo některá z NPC postav zemřít a vy budete nuceni pasáž opakovat.

Tahle grafická novela je po grafické stránce poměrně velmi hezky udělaná a nadmíru dobře si autoři vyhráli i s barvami, což je oproti TWD slušný progres. Jelikož tam hra působila alespoň na mě dosti nevýrazně. Rád bych všem hráčům řekl, že hra běží celou dobu bez problémů, ale to bych už musel lhát, protože v tomto ohledu se jedná o dost nepovedenou práci. Hra se totiž už od první série potýká s tím, že obraz převážně v hlavním menu a také v menu při listováním Book of Fables dost zamrzá a zasekává se, což má neblahý dopad na celkový dojem ze hry. Občas totiž musíte počkat i několik sekund než se obrazovka pohne a vy konečně můžete odstartovat novou epizodu. Nic naplat, že doteď vyšlo všech pět epizod, ale s tímhle si autoři nevyhráli a hra tímto problémem trpí na všech doposud vydaných platformách. Naštěstí během hry je vše relativně v pohodě a na žádné větší problémy, které jsem zmínil výše, nenarazíte. O hudební doprovod se zasloužil pan Jared Emerson-Johnson, který se podílel i na předchozím The Walking Dead od studia TT. Ten nám tak dokázal, že hudba je důležitým aspektem hry, který ji dokáže vyzdvihnout nebo ponechat na dně stejně jako samotný obsah hry. V tomto případě se jedná spíš o to vyzdvižení, protože nejedna melodie se vám zaryje do paměti.

Na začátku již bylo zmíněno, že epizod je celkem 5, přičemž každá vám na jedno dohrání zabere zhruba 1,5 hodiny, což není zrovna moc, ale v úvahu musíme vzít fakt, že při plné ceně za celou hru (epizoda 1 + season pass) zaplatíte zhruba pětistovku. Rovněž je zde možnost hrát ji víckrát kvůli rozhodnutím ovlivňujícím hru. Pokud si hru chcete navíc užít naplno, tak je nutná znalost angličtiny, protože hra neobsahuje české titulky. Díky formě jakou je však udělaná ji může hrát a dohrát i hráč angličtiny neznalý, který ovšem nebude znát celé pozadí této epizodické podívané.

Pro ty, kterým se líbil už původní The Walking Dead od tohoto studia lze tuto hru jen doporučit, stejně jako úplným nováčkům, kteří s TWD nepřišli do styku. The Wolf Among Us je parádní hrou, kterou si hráči užijí od začátku až do konce, v níž se setkají se spoustou příběhových zlomů i zajímavými postavami, které poznáte z úplně jiného pohledu. Teď už je jen na vás se rozhodnout, zdali si hru koupit digitálně nebo si nějaký ten měsíc počkat na diskové vydání, která vás vyjde o něco dráž. Ať už totiž chcete nebo ne, tak tato hra by neměla minout žádného hráče, který má rád zajímavé počiny a který si chce užít zábavu ve velmi originální podobě. Hru jsem se rozhodl zrecenzovat až jako celek, protože čekání cca 2 měsíce na jednu epizodu je docela zdlouhavé a dost mi to nesedí, protože bych raději dostal rovnou kompletní celek a užil si ji najednou. Ti co ji ještě nehráli, tak mají možnost svou chybu napravit a zažít tak malý svátek.

Konečný verdikt: 85/100