sobota 30. srpna 2014

Recenze Professor Layton and the Azran Legacy

Studio Level-5 je japonským studiem, které stojí za řadou úspěšných her, z nichž v poslední řadě je hra Ni No Kuni, která je známa i v našich končinách, protože se jedná o exkluzivní titul. Dnes se ovšem podíváme na jinou herní značku, kterou je Professor Layton a v tomto případě si vezmeme do hledáčku díl s podtitulem Azran Legacy. Ten vyšel jako druhý díl na handheld od Nintenda 3DS a navazuje na úspěch předchozích 5 dílů, které ve čtyřech případech vyšly na předchozí generaci, kterou asi většina z vás moc dobře zná, protože se jednalo o Nintendo DS.

Ačkoliv si první z recenzí na tuto sérií přinášíme na regulérně až 6 a tedy i poslední díl (Professor Layton vs Phoenix Wright je crossover, který si jede po své vlastní linii), tak hlavní myšlenkou je poukázat na tuto sérii, přiblížit ji hráčům a rozestřít obzor všem, kteří ji doposud míjeli. Azran Legacy jak již název napovídá se bude zaměřovat na objevení odkazu starověké civilizace zvané Azran, tento díl navazuje na předchozí dva díly, které doporučuji všem dohrát, protože jen tak dostanete ucelený obrázek o celém dění a také o tom jak život a pouť professora Hershella Laytona a jeho učedníka Lukea Tritona začala. Přestože se jedná o čtvrtý, pátý a šestý díl, tak nám tyto tři díly odkryjí samotný začátek a předchází v dějové linii prvním třem dílům. Tam kde předchozí díl Miracle Mask skončil, začíná tento nový a tak se budete muset vydat vstříc nástrahám, puzzlům a spousty dějovým zvratům, kterými je tento díl doslova protkán. Nejprve se totiž setkáte s profesorem Sycamorem, který vás přizve na svou expedici s tím, že objevil žijící mumii a po jejím probuzení zjistíte, že se jedná o Azranského emisara, s jehož pomocí se musíte vydat najít 5 speciálních vajíček, které slouží jako jakýsi klíč. Naše skupinka tak postupně procestuje svět křížem krážem a navštíví lokace jakými je například horské městečko Froenborg, vesnice Phong Gi skrytá v džungli, ostrovní městečko San Grio, westernové Torrido a mnoho dalších. Teprve poté se hlavní hrdinové vydávají čelit svým největším rozuzlení, které zůstanou jen na vás, protože překvapení bude hodně a všechny natolik velkolepé, že by bylo škoda vás o ně překvapit. Nicméně nutno podotknout, že o překvapení nebyla nouze asi v žádném dílu z této série a teprve zde se budete moci dozvědět, kdo je vlastně Hershell Layton a jak vlastně ke svému jménu přišel.

Tento díl stejně jako ty ostatní jsou ve své podstatě čistou adventurou, ve které prozkoumáváte svět svým stylusem a řešíte hádanky, které jsou skryty všude po světě a rovněž vám je budou na každém rohu předhazovat obyvatelé daných lokací, ze kterých se budete snažit vytáhnout nějaké ty informace. Díky tomu si hra udržuje téměř dokonalý balance mezi příběhovou částí a tou adventurní, které je z 95% založená právě na těchto puzzlech. Ty se od sebe liší a mají několik různých provedení, některé z nich jsou čistě matematické, na jiné potřebujete dobrou představivost a jiné zase vyžadují odhalení nějakého chytáku, díky kterému se vyřešení bude zdát jako procházka růžovým sadem. Nemusíte se však bát toho, že byste často utrpěli nějaký ten obrovský zákys, protože v případě, že si nebudete s hádankou vědět rady, tak přicházejí na řadu peníze zvané Hint Coins, které můžete nacházet během vašeho putování a které jsou skryté všude po světě. Díky ním si můžete postupně odemknout nápovědy u puzzlů a které vás často přivedou až k samotnému vyřešení celého puzzlu. Tady je ovšem potřeba zmínit jednu důležitou věc a tou je angličtina. Jelikož hra nebyla lokalizována, tak je nutná  středně nadprůměrná znalost tohoto jazyka (případně jiného, jelikož hra byla vydána multi-jazyčně), abyste si ji naplno užili a to nejen po stránce hádanek, ale i dříve zmíněného příběhu, který byl pro mě z celé série jedničkou a překonal i doposud můj nejoblíbenější díl Curious Village, který v podstatě přímo navazuje na Azran Legacy.

Jak jsem již řekl, jedná se o čistou adventuru, takže celou hru můžete bez problémů ovládat pouze pomocí svého stylusu (jedná se o ten nejkomfortnější způsob), i když za určitých momentů lze využívat i D-pad a jednotlivá tlačítka. V každé části máte obrazovku v níž můžete stylusem prozkoumat různé předměty, objevit tajná vodítka nebo si jen vyslechnout nějakou tu poznámku od hlavních aktérů. Díky všem zmíněným rysům si vás hra dokáže v základní dějové lince udržet zhruba 25-35 hodin v závislosti na tom, kolik hádanek objevíte a následně vyřešíte, protože v základní hře jich je celkem 150 a pro dohrání  hry jich musíte vyřešit jen kolem 90. To otvírá prostor i po samotném dohrání hry, kdy si můžete světem nadále brouzdat a jednotlivé puzzly objevit.

Kromě těchto puzzlů nám zde autoři připravili i několik různých miniher a pokud si dobře pamatuji, tak vůbec poprvé i využití Street Passu. První minihrou je World Times, který funguje jako jakýsi rozcestník světových novin Times, které vás budou informovat o dění ve světě. Podle článků se pak můžete vydat do dříve probádaných lokací a objevit zcela nové části, které skrývají nějakou tu záhadu nebo menší dodatek k příběhu. Dále tu máme minihru Dress Up, která mě ze všech miniher bavila nejméně. Zde máte dle požadavků vytvořit oblek podle požadavků jednotlivých dívek a žen a uspokojit tak jejich módní touhy. Třetí minihrou je Nut Roller, kde ovládáte veverku a musíte na překážkové dráze dostat oříšek do označeného domku. Jako poslední zde máme minihru nazvanou Blooms & Shrooms. Ta je jakousi strategickou částí, kdy sazenice rostlin dosáhnou vždy jen na některá pole a vy je musíte rozesadit tak, abyste ve finále rozkvetly všechny stromy. Všechny tyto minihry jsou poměrně slušné a dokáží zabavit na několik dalších hodin. Jejich odemknutí je navíc přímo závislé na dokončení některých puzzlů a navíc za každou dokončenou minihru se vám po dohrání hry odemknou další puzzly v Laytonových výzvách, které patří mezi ty nejtěžší v celé hře. Jak je tedy vidět autoři opět neponechali nic náhodě a hru se snažili dotáhnout až do samotného konce a hráč má minimálně na dobrých 50 hodin vystaráno a dost možná i mnohem více.

V recenzi jsme nadhodili i to, že v tomto díle je jakožto poprvé využit i Street Pass, který je dle mého využit velmi chytře a zábavně. Během hraní a průzkumu totiž nacházíte různé předměty, jichž je kolem 100 a vy si můžete tři z nich vybrat a vytvořit výzvu (pokud předměty samozřejmě sami najdete). Tyto výzvy pak mohou dostat hráči přes SP a jejich úkolem bude tyto předměty najít, což je někdy záležitost na delší dobu, pokud nemáte perfektní paměť a vše si nezapamatujete. Jedná se tedy o velmi příjemné zpestření, které mnoho z vás určitě potěší a přidá další bodík na pomyslném žebříčku.

O grafice, hudebním doprovodu se asi moc nemá smysl zde rozepisovat, protože hra si zde na nic nehraje a drží se v kolejích, které byly od začátku série zavedeny. Vždy se tedy podíváte do detailně vykreslených scenérií k průzkumu (v rámci možnosti 3DS handheldu),  během kterého vás bude provázet téměř dokonalá hudba, kterou jsem si zde zamiloval jen jako u několika málo sérií. O technických problémech zde vzhledem k celkovému pojetí nemůže být řeč a tak jen dodám, že od začátku do konce se jedná o spanilou jízdu, bez jakýchkoliv problémů či výpadků.

Professor Layton and the Azran Legacy je finálním hřebíčkem, který zkompletuje první putování Hershella Laytona a Luka Tritona a odhalí všechny podrobnosti o hlavním protagonistovi. Asi jediným záporem, kterým jsem našel je fakt, že hra jednou skončí. Jedná se o skvělý titul, který doporučím jak fanouškům, tak i úplným nováčkům a věřím, že po jeho dohrání budete mít nutkání podívat se do minulosti a zjistit, co celému příběhu předcházelo a jak to všechno začalo. Za mě osobně musím dodat, že po příběhové stránce jsem dlouho nehrál nic, co by mě opravdu dostalo do kolen a na obličeji vytvořilo malý potůček…. Pokud tedy s angličtinou nemáte větší problémy a máte alespoň trochu rádi adventury, pak doporučuji vyrazit do obchodu a bez dalších odkladů této díl zakoupit, nebo začít pěkně od začátku se Spectre´s Call.

Finální verdikt: 100/100