Tento týden konečně vyšla hra
Sacred 3, která byla mnoha hráči vysoce
očekávána a vkládali do ní veškeré své naděje. Tuto hru si vzalo do své péče studio Deep Silver, který není na herním poli žádným nováčkem, přestože
většinou stojí spíš za průměrnými tituly. Navzdory tomu, že oni byly u zrození
Sacreda 2, tak musím říct, že 3 je naprostým odvrácením od předchozích dvou
dílů a alespoň v mých očích šlo o značný skok směrem dolů.
Sacred 3
na rozdíl od svého předchůdce není hrou v otevřeném světě obrovských
rozměrů, ale pouze jakýmsi malým tunelem, který se spíše než akčním rpg dá
nazvat jen bezduchým hack ´n slashem. Tyto tunely jsou pak rozděleny na
jednotlivé mise, kterých je ve hře asi 40, přičemž 15 z nich je hlavních a
ty mají za účel zobrazit hráčům jakousi dějovou linku, kterou si rozebereme
později. Smutným faktem je to, že chodby, ve kterých se pohybujete, jsou
obyčejně opravdu malé a hráč má tak opravdu pocit, že si nemůže nic dovolit. Asi
i to je důvodem absence mapy, protože by jinak hráč viděl, jak malé tyto chodby
jsou. Pokud se navíc rozhodnete dohrát všech 40 misí, tak se bavíme o zábavě na
zhruba 6-8 hodin. Hlavní mise vám totiž zaberou zhruba 10-15 minut, zatímco ty
malé jen asi 3-5 minut. Když si toto člověk uvědomí zhruba po dvou či třech
dohraných kolech, tak si začne říkat, že je asi něco v nepořádku. Vedlejší
mise jsou navíc rozdělaný na dva různé typy. Tím prvním je survival, kde musíte
přežít 5 vln plných nepřátel a v tom druhém pak zabít všechny nepřátelé v dané
lokaci. I přesto, že se navenek jsou to dva typy, tak rozdíl je téměř nulový.
Za dohrání těchto misí si obvykle odemknete nějaký ten předmět, který vám zvýší
maximální kapacitu lektvarů, totemů a dalších podpůrných předmětů.
Příběh
hry se opět odehrává ve světě Ancaria, která je zmítána nepokoji díky útokům
Emperora Zanea a jeho vojsk. Ten se snaží získat artefakt Heart of Arcania
(Srdce Arcanie) a s ním se stát Bohem, kterému by se nedokázal nikdo
postavit. To je v kostce celá dějová linka, která není nijak značně
rozšířena a která vám je v průběhu 15 hlavních misích vysvětlována formou
jakýchsi videí formou obrázkové animace. Ty jsou bohužel natolik strohé, že vás
po několika kolech přestanou téměř zajímat. Navíc vás v průběhu hraní
budou oslovovat Zaneovi přisluhovači, stejně tak jako Zane a ti okomentují vaše
počítání a přinesou dodatečné informace.
Ačkoliv
je Sacred 3 i nadále nazýván akčním rpg, tak bych řekl, že autoři jsou daleko
od pravdy s tímto tvrzení. Během hraní si opět můžete vybrat mezi několika
různými postavami, za něž toto dobrodružství prožijete. Vybrat si tak můžete Maraka
Safiriského bojovníka, Vajru lukostřelce kmene Khukuri, Claire, která je
Seraphimskou paladinkou a také Alitheu, která zastává post Ancarijské bojovnice
s kopím. Pokud jste si navíc koupili First Edition, jenž je teď jako
jediná v obchodech, tak dostanete jako “bonus“ i pátého bojovníka. Tím je
Kython a zastává pozici vraha.
Každá z vašich postav má samozřejmě svůj vlastní rozj, který je ovšem velmi omezen. Najdete zde celkem
4 kategorie a to bojová umění, schopnosti, vybavení a tzv. Weapon spirits.
Bojová umění zahrnují vždy celkem 4 lehké, 3 těžké a 1 co-op útok, které můžete
dále rozvíjet. Abyste mohli schopnost vylepšit, tak vaše postava musí dosáhnout
určité úrovně a následně si ji za získané peníze odemknete. Je celkem na
pováženou, že ve hře, kde jsou vaším cílem hordy nepřátel je pouze tak málo
útoků. Další kategorií jsou schopnosti, jenž jsou totožné pro všechny postavy.
Zde najdete dvě obranné schopnost, kterými jsou uhýbání a vykrývání a dvě
pasivní – oživování spoluhráčů a poprava. Ačkoliv jsou obě schopnosti napsány
jako pasivní, tak je hráč obě aktivně používá a tak mě vlastně napadá, jestli
tvůrci hry znají rozdíl mezi aktivními a pasivními schopnostmi. Vybavení je zde
hodně omezené a během prvního dohrání si musíte vystačit jen s jedním brněním
a několika zbraněmi, které se dají spočítat na prstech jedné ruky. To bohužel
pouze vylepšujete a nijak ho nemůžete získávat či kupovat. U konkurence, které
se Sacred snaží konkurovat, v podobě Diabla 3 je na tomto systému hra
vystavěna a i po vylevelování postavy můžete nadále vylepšovat pomocí nových
předmětů, zbraní a kombinací. Zde vám na výběr nezbývá téměř nic a tak si
zjevně po jednom dohrání hru jen tak nepustíte, případně za další postavu. V poslední
skupině Weapon spirits získáváte speciální duše, které vám pomohu a zároveň
uškodí, proto si musíte vybrat styl jakým se chcete vydat, aby vám duše víc
pomohla než uškodila. Například v případě duše vampýrky získáte schopnost
vysát při každém zásahu 0,5% zdraví nazpět, přičemž její negativní schopnost
tkví v tom, že vám orby zdraví doplní jen 50%. Veškeré levelování těchto
duší a vašeho vybavení je navíc automatické, takže vám prostě vyskočí v průběhu
hraní. Aby toho nebylo málo, tak jediné, co v průběhu můžete najít jsou truhly s penězi a několika orby, které vám doplní zdraví a energii.
Negativ už bylo dost a tak
budeme muset i něco pochválit. Teď mluvím o prostředí a grafice, která se ve
hře povedla. Přestože je Ancaria poměrně malá, tak hráč vystřídá několik
různých prostředí a dostanete se tak do přístavů, džungle nebo skal. Takovou
třešničkou na dortu se pak stává lávová oblast, která vypadá opravdu nádherně.
Autoři si rovněž vyhráli s barevností a celou dobu využívají nádherné syté
barvy, které celou grafickou stránku hry dokonale podbarvuje. Je trošku na
škodu, že hlavně v počátcích hry jsem měl i menší poklesy frameratu, který
naštěstí nejsou nijak tragické a hra na ně později téměř netrpí, takže si ji
můžete užít relativně bez problémů. Čas od času rovněž narazíte na nějaké ty
menší bugy, jako například to, že nepřátele proběhnou přes zavřenou bránu nebo
také zásek vaší postavy, díky němuž jsem v průběhu relativně krátké hry
musel hned dvakrát restartovat úroveň. Hudební doprovod se ke hře hodí, bohužel
však nejde o žádnou záležitost na dlouhé zimní večery, které byste si pustili.
Dalším
alespoň malým plusem je i multiplayerový co-op, který můžete hrát jako lokálně
(max ve 2 hráčích), tak i online po síti (až pro 4 hráče). Díky tomu se hra
stane zajímavější a pravděpodobně přiměje ke koupi více hráčů, protože hrát ji
sám bude zábava maximálně na to jedno zmíněné dohrání.
Sacred 3
měl poměrně slušnou základnu hráčů, kteří o něj měli zájem a chtěli dostat
další z řady rozlehlých akčních RPG. Místo toho, se snaží přiblížit se ke
konkurenci, ale ve všech ohledech za ní až škaredě zaostává a má plno hluchých
míst. Pokud si navíc vezmeme v potaz, že během dvou týdnů vychází
ultimátní edice Diabla 3, tak vám doporučuji si peníze raději ponechat a
utratit je až posléze. Nyní nám nezbývá než zamáčknout slzu zklamání a čekat
zdali se někdy vrátí Sacred ve formě v jaké ho známe.
Žádné komentáře:
Okomentovat